Friday 2 December 2011

apa itu OKU??

salam 1Malaysia..
dalam entry ini, cikgu maz akan memberi penerangan yang agak mendalam tentang Orang Kurang Upaya (OKU). Kita sering menggunakan perkataan OKU, tetapi adalah wajar untuk kita meningkatkan kefahaman mengenai definisi dan kategori OKU yang ditadbir oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat.

Definisi OKU

Mengikut Akta Orang Kurang Upaya 2008, "Orang Kurang Upaya" termasuklah mereka yang mempunyai kekurangan jangka panjang fizikal, mental, intelektual, atau deria yang apabila berinteraksi dengan pelbagai halangan, boleh menyekat penyertaan penuh dan berkesan mereka dalam masyarakat.

Kategori OKU

1. Kurang Upaya Pendengaran

Tidak dapat mendengar dengan jelas dikedua-dua telinga tanpa menggunakan alat bantuan pendengaran atau tidak dapat mendengar langsung walaupun dengan menggunakan alat bantuan pendengaran. Terdapat 4 tahap yang boleh dikategorikan sebagai OKU Pendengaran, iaitu:
  • Minimum (Mild) - (15 - <30>
  • Sederhana (Moderate) - (30 - <60>
  • Teruk (Severe) - (60 - <90>
  • Sangat Teruk (Profound) - (>90 dB)
2. Kurang Upaya Penglihatan
Tidak dapat melihat atau mengalami penglihatan terhad di kedua-dua belah mata walaupun dengan menggunakan alat bantu penglihatan seperti cermin mata atau kanta sentuh. Terdapat 2 tahap OKU Penglihatan, iaitu:
  • Buta (Blind)
Penglihatan kurang daripada 3/60 atau medan penglihatan kurang dari 10 darjah dari fixation.
  • Terhad (Low Vision/ Partially Sighted)
Penglihatan lebih teruk dari 6/18 tetapi sama dengan atau lebih baik daripada 3/60 walaupun dengan menggunakan alat bantuan penglihatan atau medan penglihatan kurang dari 20 darjah dari fixation.

3. Kurang Upaya Fizikal

Ketidakupayaan anggota badan samada kehilangan atau tiada suatu anggota atau ketidakupayaan di mana-mana bahagian badan yang mengalami keadaan seperti hemiplegia, paraplegia, tetraplegia, kehilangan anggota, kelemahan otot-otot yang mengakibatkan mereka tidak dapat melakukan aktiviti asas seperti penjagaan diri, pergerakan dan pertukaran posisi tubuh badan. Keadaan ini boleh terjadi akibat daripada kecederaan (trauma) atau ketidakfungsian sistem saraf, kardiovakular, respiratori, hematologi, imunologi, urologi, hepatobiliari, muskuloskeletal, ginekologi dll.

Contoh ketidakupayaan fizikal ialah Limb defects (termasuk kehilangan ibu jari tangan); Spinal Cord Injury; Stroke, Traumatic Brain Injury (selepas 6 bulan); Kerdil (<= 142cm bagi lelaki, <= 138 cm bagi wanita); Celebral Palsy.

Nota:
Individu yang mengalami keadaan kekurangan (impairment) tanpa menjejaskan fungsi (spt. kehilangan jari), mempunyai lebih jari dan tidak ada atau tidak sempurna cuping telinga tidak dipertimbangkan bagi tujuan pendaftaran dengan JKM.

4. Kurang Upaya Pertuturan
Tidak boleh bertutur sehingga menyebabkan gangguan berkomunikasi dengan sempurna dan tidak boleh difahami oleh mereka yang berinteraksi dengannya. Keadaan ini adalah kekal atau tidak akan sembuh. Bagi kanak-kanak mestilah berdasarkan penilaian pada umur 5 tahun ke atas. Sekiranya ada kemusykilan, Pakar Otorinolaringologi hendaklah dirujuk.

5. Masalah Pembelajaran
Masalah kecerdasan otak yang tidak selaras dengan usia biogikal. Mereka yang tergolong dalam kategori ini adalah lewat perkembangan global, Sindrom Down, lembap dan kurang upaya intelektual. Kategori ini juga merangkumi keadaan yang menjejaskan kemampuan pembelajaran individu seperti Austisme, Attention Deficit Hyperactivity Disorder dan masalah pembelajaran spesifik seperti Dyslexia, Dyscalculia dan Dysgraphia.
6. Kurang Upaya Mental
Keadaan penyakit mental yang teruk yang telah diberi rawatan atau telah diberi diagnosis selama sekurang-kurangnya 2 tahun oleh Pakar Psikiatri. Akibat daripada penyakit yang dialami dan telah menjalani rawatan psikiatri, mereka masih tidak berupaya untuk berfungsi samada sebahagian atau sepenuhnya dalam hal berkaitan dirinya atau perhubungan dalam masyarakat. Contoh penyakit mental ialah Organic Mental Disorder yang serius dan kronik, Skizofrenia, Paranoid, Mood Disorder dan Psychotic Disorder seperti Schizoaffective Disorder dan Persistent Delusional Disorders.
7. Kurang Upaya Pelbagai (Multiple Disabilities)
Mempunyai lebih daripada 1 jenis ketidakupayaan dan secara umumnya tidak sesuai diklasifikasikan dalam kategori (1) hingga (6).

bagaimana???cikgu maz harap dengan adanya penerangan dalam entry ini akan membantu para pembaca unutk lebih faham tentang apa itu OKU.. =)

p/s : sekarang ini dasar Memperkukuhkan Bahasa MElayu dan Memperkasakan Bahasa Inggeris (MBMMBI )telah diperkenalkan..cikgu maz pasti ramai dalam kalangan pembaca blog ini mempunyai facebook..apa kata kita menyokong seruan dasar tersebut dengan menggunakan aplikasi facebook kita dengan menggunakan Bahasa Melayu..cikgu maz pun menggunakan Facebook dalam bahasa melayu..istilah-istilah seperti "suapan terkini", "sunting rakan" "cari rakan" pastinya akan mencuit hati pembaca apabila menggunakan facebook dalam bahasa melayu..tetapi ianya meruapakn satu perkara menarik..mari kita mencuba!

No comments:

Post a Comment